Dworki i pałace pn. Kaszub cz.2

Niedziela, 18 maja 2014 · dodano: 20.05.2014 | Komentarze 8

W niedzielę udałyśmy się na zaplanowaną trasę. Mimo niepewnej pogody postanowiłyśmy zaryzykować, mając nadzieję, że jednak się rozpogodzi. Po nocnych i wczesnoporannych opadach deszczu było duże zachmurzenie, zero wiatru, ale też ciepło.

Dotarłyśmy w sumie do 11 dworków (w tym dwa te same co w sobotę, gdyż początek trasy był prawie taki sam jak dnia poprzedniego), tj. w Chynowie, Mierzynku, Salinie, Gardkowicach, Łętowie, Żelaznej, Choczewie, Starbieninie, Bychowie, Prusewie i Lisewie. Całkiem sporo a i to jeszcze nie wszystkie… ;-)
Dworki są przeważnie z XIX w., czasem z końca XVIII w. lub z pocz. XX w. W stanie są różnym: ten w Mierzynku zupełnie niezadbany, chyba nie stanowi niczyjej własności, większość jednak stanowi własność prywatną. Najlepiej się oczywiście prezentują te, w których urządzono hotele i restauracje, z tym że nie wiem na ile ich wygląd jest wierny pierwowzorowi… Mam nadzieję że jednak jest. Ale najbardziej nam się podobały ogrody-parki ze starym drzewostanem, w tym pięknie kwitnącymi obecnie kasztanami, które otaczały prawie wszystkie te dworki (tylko w Prusewie było jakoś mało drzew ale dzięki temu dworek był doskonale widoczny ;-)

Trasę obrałyśmy piękną: w większości drogami szutrowymi, leśnymi, brukowymi, asfaltu było niewiele. Widoki i zapachy niezapomniane: rzepak, kasztanowce, bzy i w ogóle wszystko co teraz kwitnie.Do tego urocze małe wioseczki jak np. Gardkowice: osada 4 domy, na każdym podwórku ujada pies na nasz widok z radości że ktoś przybył w jego rejony, na każdym stoją ludziska i się na nas patrzą, a my na nich… ;-) Miła starsza pani pokazuje nam swoje piękne kwiaty w ogródku jakby jeszcze mało było tych wszystkich wspaniałości dokoła ;-)

Trasa: Luzino – Kębłowo – Zelewo – Zielnowo – Chynowiec – Chynowie -Dąbrówka – Mierzynko – Salinko – Salino – Salinko - Gardkowice – Łętowo – Żelazna – Choczewo –Starbienino – Bychowo – Prusewo – Bychowo –Gniewino – Jęczewo – Lisewo – Słuszewo – Chynowiec – Kębłowo – Luzino

Poczatek trasy Pradoliną Redy - jadąc w kierunku Zielnowa
Początek trasy Pradoliną Redy - jadąc w kierunku Zelewa © Monica

Te kwiatki musiałam ująć, gdyż kojarzą mi się z tatrzańskimi strumieniami ;-)
Te kwiatki musiałam ująć, gdyż kojarzą mi się z tatrzańskimi strumieniami ;-) © Monica

Za Chynowiem
Za Chynowiem © Monica

Tym razem w Chynowie wychodzi mi na spotkanie konik maści szarej
Tym razem w Chynowie wychodzi nam  na spotkanie konik maści szarej © Monica

W lesie na trasie z Chynowia do Dąbrówki
W lesie na trasie z Chynowia do Dąbrówki © Monica

Nad Jeziorem Dąbrze robimy postój pod daszkiem, bo zaczyna padać
Nad Jeziorem Dąbrze robimy postój pod daszkiem, bo zaczyna padać © Monica

Jedziemy dalej w kierunku Mierzynka. Wygląd jak i samopoczucie z jazdy na rowerze w takim płaszczu są zabawne. Człowiek czuje się jak łopoczący na wietrze żagiel ;-) © Monica

Tutaj nastąpiła awaria z mojej winy. Jechałam za siostrą robiąc zdjęcie, gdy ona nagle się zatrzymała. Stuknęłam w nią. Skutkiem tego spadł jej łańcuch, ale tak pechowo zaklinował się między ramą a zębatką, że przez kilkanaście minut nie mogłyśmy go wydobyć. Już czułam że to koniec wycieczki, trza wrócić pieszo lasem do wioski, a tam czekać na jakiś transport, który nas zabierze do domu. Jako ostateczność postanowiłyśmy odkręcić trochę koło. No i udało się, zrobiła się jakaś milimetrowa szparka, ale wystarczająca by wydobyć łańcuch na wierzch. Jednak było nam dane kontynuować ten wyjazd ;-)

Gdy dojeżdżamy do Salina pokazuje się słońce. Jest bardzo ciepło, wszystko paruje: jezioro, dachy, asfalt we wsi.

Moja wczorajsza miejscówka nad Jeziorem Salino zajęta ;-)
Moja wczorajsza miejscówka nad Jeziorem Salino zajęta ;-) © Monica

Jezioro Salino
Jezioro Salino © Monica

Nie wiem do końca czy to była droga czy przejazd przez pole, ale dojechałyśmy tędy idealnie tam gdzie chciałyśmy, tj. do Gardkowic

Widoczek na trasie
Widoczek na trasie © Monica

Dwór w Gardkowicach z pocz. XX w
Dwór w Gardkowicach z pocz. XX w. © Monica

Jezioro Choczewskie
Jezioro Choczewskie © Monica

Dwór w Starbieninie
Dwór w Starbieninie z XIX w. Obecnie znajduje się tu filia Kaszubskiego Uniwersytetu Ludowego © Monica

Dwór w Starbieninie od frontu. Te płytki na schodach nijak nie pasują mi do całości © Monica

Widok na dwór mod strony stawu
Widok dworu od strony stawu © Monica

Na trasie
Na szlaku rowerowym  "Sielskie pejzaże" w kierunku Bychowa. Oczywiście jakichkolwiek oznaczeń nadal brak, ale sielskie pejzaże bez wątpienia są, trasa też to z pewnością właściwa © Monica

Bychowska Struga
Bychowska Struga © Monica

Brama przed Dworkiem w Bychowie. Niestety zamknięta dla
Brama przed Dworkiem w Bychowie. Niestety zamknięta dla "nie gości", a specjalnie tu jechałyśmy bo to jeden z ładniejszych dworków. Obecnie hotel z restauracją © Monica

Miałam jednak przyjemność bawić się na weselu w tym dworku parę lat temu, dlatego pozwolę sobie umieścić zdjęcie zrobione przy tamtej okazji.

Dworek w Bychowie - X.2007
Dworek w Bychowie - X.2007 © Monica

Siostra uległa pokusie i wskoczyła w ten pachnący rzepak
Siostra uległa pokusie i wskoczyła w ten pachnący rzepak © Monica

Dworek w Prusewie
Dworek "Sześć Dębów" w Prusewie - neobarokowy dworek z przełomu XIX i XX w.  © Monica

Nadal
Powrót na szlak "Sielskie pejzaże" - z Bychowa do Gniewina © Monica

Sielskie pejzaże
Sielskie pejzaże © Monica

Elektrownia wiatrowa koło Gniewina
Elektrownia wiatrowa koło Gniewina © Monica

Kraina wiatraków
Na kolejnym nieoznakowanym szlaku: "Kraina wiatraków". Zdaje się że pogoda zaczyna się psuć © Monica

Dwór w Lisewie
Dwór w Lisewie - ostatni już na dziś © Monica

Powrót Pradoliną Redy
Powrót Pradoliną Redy. Oj, coś nas jednak goni.... © Monica

2 km przed domem dopadł nas deszcz, ale to taki porządny, że aż bolało, no i trochę grzmiało. Nie pozostawił na nas suchej nitki, a my się nigdzie nie chowałyśmy, bo po co, skoro tak blisko domu, teraz mogłyśmy już przemoknąć, zresztą nie było czasu, bo na określoną godzinę chciałyśmy być z powrotem.

Mam nadzieję, że za jakiś czas uda nam się dotrzeć do kolejnych dworków - położonych w rejonie pomiędzy Jeziorem Żarnowieckim a Zatoką Pucką ;-)