Kraków - Łagiewniki

Niedziela, 2 października 2011 · dodano: 11.01.2014 | Komentarze 0

Z Cz-wy do Krakowa dojechaliśmy w południe, po drodze była jeszcze przesiadka w Katowicach. Odszukaliśmy ulicę, gdzie mieliśmy nocleg, przepakowaliśmy się i ruszyliśmy w kierunku Łagiewnik.
Po drodze praktycznie wstąpiliśmy tylko do Klasztoru OO. Paulinów na Skałce. Nie licząc małego zaopatrzenia w cukierni…;-)
Do Łagiewnik dotarliśmy około godz. 15, w sam raz aby o tej szczególnej godzinie uczestniczyć we mszy św. w Sanktuarium Bożego Miłosierdzia.
Z Łagiewnik udaliśmy się na Stare Miasto, jadąc bulwarami nad Wisłą. Już zmierzchało gdy dotarliśmy na Starówkę, a późnym wieczorem na nocleg.

Na trasie Częstochowa - Kraków
Na trasie Częstochowa - Kraków, zajmujemy miejsce dla niepełnosprawnych bo nie było specjalnego dla rowerów, ale mamy zgodę konduktora ;-)  © Monica

U celu kolejnego etapu
U celu kolejnego etapu © Monica

Kościół św. Michała Archanioła i św. Stanisława Biskupa w Krakowie na Skałce
Kościół św. Michała Archanioła i św. Stanisława Biskupa w Krakowie na Skałce © Monica

Kościół na Skałce jest związany przede wszystkim z osobą św. Stanisława, biskupa krakowskiego, który popadłszy w konflikt z królem Bolesławem Śmiałym, został przez niego skazany na śmierć poprze obcięcie członków. Według Kadłubka król osobiście wykonał ten wyrok, właśnie na Skałce. Dlatego to Skałka jest miejscem kultu św. Stanisława, mimo że jego ciało po śmierci zostało przeniesione do Katedry wawelskiej.

Kościół na Skałce jest też drugim, obok Wawelu, miejscem spoczynku słynnych Polaków w Krakowie. W podziemiach świątyni pochowani zostali m.in.: Jan Długosz, Wincenty Pol, Józef Ignacy Kraszewski, Adam Asnyk, Stanisław Wyspiański, Jacek Malczewski, Karol Szymanowski, Czesław Miłosz.

Ołtarz boczny, z relikwiami św. Stanisława
Ołtarz boczny, z relikwiami św. Stanisława © Monica

Ołtarz główny w Kościele na Skałce, z obrazem przedstawiającym św. Michała Archanioła © Monica

Po wyjściu z kościoła na Skałce miało miejsce nieoczekiwane, miłe spotkanie... Zbliżając się do naszych rowerów widzimy, że stoi przy nich i przygląda się im jakiś młody zakonnik, tamtejszy Paulin. "No ładnie - myślę sobie, "pewnie usłyszymy parę słów tytułem upomnienia, że nie należało tu parkować tych rowerów", choć staraliśmy się je postawić w miejscu ustronnym, żeby nikomu nie przeszkadzały. Na szczęście okazało się coś zupełnie innego... Zakonnik po prostu zauważył naklejkę z kaszubskim herbem na bagażu Wujka i postanowił poczekać sobie i poznać właścicieli tych rowerów, bo sam również był z Kaszub, z Władysławowa. Tak więc porozmawialiśmy trochę, przedstawialiśmy się: kto, skąd i po co tu jest i rozstaliśmy się z miłym wrażeniem, że wszędzie można spotkać kogoś bliskiego :-)