19/2016 Chodel - Zwierzyniec czyli Roztocze Zachodnie dz.3

Wtorek, 24 maja 2016 · dodano: 05.06.2016 | Komentarze 4

Kolejny dzień wita nas pięknym słońcem i świergotem ptaków, gdyż nocujemy niedaleko lasu.
Wyruszamy wcześnie, o 6 rano, gdyż czeka nas długa trasa, właściwie nie wiem dokładnie ile to będzie kilometrów, wg niektórych szacunków wychodziło mi, że może być nawet 140 km, choć miałam nadzieję, że tak nie będzie, unikam tak długich dystansów w  czasie naszych kilkudniowych wyjazdów, bo one i tak same w sobie, wbrew pozorom, wymagają sporego czasem wysiłku. Generalnie z każdym kolejnym dniem jeździmy nieco wolnej...
Tego dnia jest jednak planowany dłuższy dystans, gdyż chcemy dojechać do Zwierzyńca, gdzie mają być kolejne dwa noclegi. Nie przewiduję żadnego zwiedzania, więc o ile nie pobłądzimy, powinnyśmy się wyrobić.

Aż do Batorza dysponujemy tylko ogólną mapą w skali 1:250.000, więc jeździmy tylko drogami asfaltowymi, ale na szczęście o bardzo małym natężeniu ruchu, tyko w okolicach Wilkołazu ruch był nieco większy.

To był najpiękniejszy dzień pod względem widokowym. Cały czas rozpościerają się przed nami ogromne przestrzenie pól, ale najpiękniej się zrobiło w okolicach Batorza, od razu widać, że wjechałyśmy na Roztocze Zachodnie. Od tego momentu posiadam też dokładniejszą mapę, obejmującą Roztocze i od razu z niej korzystam, by pojechać pieszym niebieskim szlakiem z Batorza do Otrocza.

Trasa: Chodel – Majdan Skrzyniecki – Borzechów – Kłodnica Dolna i Górna – Wilkołaz – Zakrzówek – Majdan Grabina – Studzianki – Cieślanki – Węglinek – Aleksandrówka – Batorz – Otrocz – Tokary – Huta Turobińska – Gródki – Konrady – Hosznia Ordynacka – Jędrzejówka – Chłopków – Podborcze – Stara Wieś Gorajec – Czarnystok – Lipowiec – Wywłoczka – Zwierzyniec

Kościół Świętej Trójcy w stylu późnogotycko-renesansowym w Chodlu
Kościół Świętej Trójcy w stylu późnogotycko-renesansowym w Chodlu © Monica

Poprzedniego dnia wjeżdżając do Chodla od razu zwróciła moją uwagę ta oryginalna wieża kościoła, więc z rana podjechałyśmy bliżej, aby się jej przyjrzeć. No i jest wieża gotycka z renesansowym zwieńczeniem.

Ciekawa chata w Majdanie Skrzynieckim. Nie jest to zapewne zabytek, wprost przeciwnie, ale ładna © Monica

W Kłodnicy Dolnej jest mnóstwo tego typu domów z charakterystycznymi okiennicami i wejściami, jedne w bardzo dobrym stanie, inne sprawiające wrażenie niezamieszkanych... Nie wiem z jakiego one są okresu, ale myślę że może to być pocz. XX w.

Zabudowa Kłodnicy Dolnej
Zabudowa Kłodnicy Dolnej © Monica

Zabytkowy kościól z 1929r. w Kłodnicy Dolnej. Nie taki stary, alw widać że zaniedbany i nieużywany, szkoda
Zabytkowy drewniany kościół z 1929r. w Kłodnicy Dolnej. Nie taki stary, ale widać że zaniedbany i nieużywany, szkoda... © Monica

Przed nami rozległe pola, aż po horyzont, szkoda tylko. że musimy jechać asfaltem, ale cóż... nie wiem gdzie by nas zaprowadziły pojawiające się od czasu do czasu między tymi polami szutry....

Rozległa pola za Borzechowem
Rozległa pola za Borzechowem © Monica

Piękne pola na Lubelszczyźnie
Piękne pola na Lubelszczyźnie © Monica

Wiosna jest piękna
Wiosna jest piękna. Uwieczniłam ten krzak, gdyż ta roślina (nie wiem co to: jakaś jaśminowata?) też bardzo często występowała, tego dnia i w poprzednich, prawie w każdym ogrodzie, a bardzo ładnie się prezentuje, u nas nie spotykam... © Monica

Postój na skoszonej łące za Zakrzówkiem
Postój na skoszonej łące za Zakrzówkiem © Monica

Około 6 km prze Batorzem rozpoczynają się jeszcze bardziej zachwycające widoki. Wjeżdżamy na Roztocze Zachodnie. Dla nas zachwycające też dlatego, że w krajobrazie dużo pól rzepaku, który uwielbiam, a którego u nas tak mało... w tym roku tylko raz widziałam u nas pole rzepaku. Cieszę się, że przyjechałam tutaj wiosną!
No i krajobraz jest tutaj pagórkowaty. Właściwie cały czas jedziemy w systemie: podjazd, zjazd, podjazd, zjazd, z tym że nie są to bardzo ciężkie podjazdy, w miarę łagodne, poza niektórymi wyjątkami

Panoramy za Węglinkiem
Panoramy za Węglinkiem © Monica

Okolice Batorza
Okolice Batorza © Monica

W Batorzu jesteśmy w samo południe, znów jest gorąco, choć jakby odrobinę mniej niż dzień wcześniej. Jemy lody i udajemy się na niebieski szlak pieszy, który ma nas zaprowadzić do Otrocza.

Szlak jest bardzo ciekawy i urozmaicony... ;-) Na początku prowadzi przez las (o przyjemny chłodek), a następnie przez piękne rzepakowe pola. No i tu poznajemy prawdziwe lessy, te suche kurzące, jak i te błotniste.

Na niebieskim szlaku z Batoża do Otrocza
Na niebieskim szlaku z Batorza do Otrocza © Monica

Kopiec na Spwiej Górze koło Batorza upamiętniający stoczoną tu 06.09.1863r. tu bitwę oddziałów powstańczych z wojskami rosyjskimi
Kopiec na Sowiej Górze koło Batorza upamiętniający stoczoną tu 06.09.1863r. bitwę oddziałów powstańczych z wojskami rosyjskimi © Monica

Na niebieskim szlaku za Batorzem
Na niebieskim szlaku za Batorzem © Monica

Na szlaku za Batorzem
Na szlaku za Batorzem © Monica

Wyjeżdżaamy z lasu na piękne pola i prawdziwe lessowe drogi ;-)
Wyjeżdżamy z lasu na piękne pola i prawdziwe lessowe drogi ;-) © Monica

Na szlaku z Batorza do Otrocza
Na szlaku z Batorza do Otrocza © Monica

Na szlaku Batorz - Otrocz
Na niebieskim szlaku © Monica

Na szlakju
Kurzyło się kurzyło, niby delikatnie ale jak te rowery i sakwy (i my pewnie też) wyglądały wieczorem... © Monica

Zjechaliśmy do Otrocza, który zachwycił mnie rosnącymi na poboczu ulicy wzdłuż całej wsi klombami różnorakich kwiatów i skalniaków.

Otrocz - bardzo zadbana miejscowość
Otrocz - bardzo zadbana miejscowość © Monica

Z Otrocza do Tokar jedziemy asfaltem, gdyż Zarazek nam odradził pieszy niebieski szlak na tym odcinku, a ja zwykłam dobrych rad słuchać ;-) Mam nadzieję, że to była dobra rada ...:-)

Na trasie Otrocz - Tokary
Na trasie Otrocz - Tokary © Monica

Za Tokarami - jeden z podjazdów
Za Tokarami - jeden z podjazdów © Monica

Generalnie trasa to na przemian: podjazd, zjazd, podjazd, zjazd, jednym słowem rewelacyjna.

Na trasie Gródki - Hosznia Ordynacka
Na trasie Gródki - Hosznia Ordynacka © Monica

Podjazd w okolicy miejscowości Kondraty
Podjazd w okolicy miejscowości Kondraty © Monica

Takie widoki wokół nas
Takie widoki wokół nas © Monica

Jedna z wielu tego typu kapiliczek-krzyży na Roztoczu
Jedna z wielu tego typu pięknych kapliczek-krzyży na Roztoczu © Monica

I znów będzie zjazd
I znów będzie zjazd © Monica

Okolice Hoszni Ordynackiej
Okolice Hoszni Ordynackiej © Monica

Z Hoszni Ordynackiej chciałyśmy cały czas jechać niebieskim szlakiem (częściowo pieszym, częściowo rowerowym) do Jędrzejówki i dalej na południe i niby nim jechałyśmy, ale jakoś chyba inaczej, gdyż zajechałyśmy do Jędrzejówki, a nie mijałyśmy (a wg mapy powinnyśmy) Hoszni Abramowskiej ani Majdanu Abramowskiego... Fakt, że w pewnym momencie pojawiły się dwa szlaki niebieski: jasnoniebieski i ciemnoniebieski i bądź tu człowieku mądry...

Pod Górą Łysiec
Pod Górą Łysiec © Monica

Na niebieskim szlaku rowerowym z Hoszni Ordynackiej do Jędrzejówki
Na niebieskim szlaku rowerowym z Hoszni Ordynackiej do Jędrzejówki © Monica

Są dwa niebieskie szlaki, nie wiadomo którym jechać
Są dwa niebieskie szlaki, nie wiadomo którym jechać © Monica

Taka piękna trasa © Monica

Opuszczone gospodarstwo w Jędrzejówce
Opuszczone gospodarstwo w Jędrzejówce © Monica

Na starej fotografii - okazuje się, że w Jędrzejówce tradycja rowerowa jest bardzo stara © Monica

W Jędrzejówce
W Jędrzejówce © Monica

Z Jedrzejówki kierowałyśmy się dalej niebieskimi znalkami, by jechać na południe... Jednak nie wiadomo kiedy musiałyśmy je zgubić, gdyż jadąc sobie tą poniższą sympatyczną drogą dojechałyśmy do Chłopkowa, czyli na wschód zamiast na południe ... ;-)

Na trasie do Chłopkowa
Na trasie do Chłopkowa - jeszcze o tym oczywiście nie wiemy ;-) © Monica
Modyfikujemy więc trasę. Chcemy szlakiem konnym dojechać do Starej Wsi Gorajec. Widocznie nie byłyśmy na szlaku konnym, gdyż dojeżdżamy do Podborcza, czyli znów się trochę cofnęłyśmy, no ale stamtąd docieramy  w końcu do wspomnianej wsi, a stamtąd już asfaltem i bez kombinacji do Lipowca. Z Lipowca do Zwierzyńca prowadzi niebieski szlak pieszy, chcę nim jechać, żeby było przyjemniej i żeby uniknąć drogi nr 858 (bo ja dróg z numerkami unikam jak diabeł święconej wody).
Z Lipowca prowadzi morderczy podjazd czarnym szlakiem.

W Lipowcuna górce, po pokonaniu morderczego podjazdu
W Lipowcu na górce, po pokonaniu morderczego podjazdu © Monica

Potem zaczyna się ów niebieski szlak, jest przyjemny i ciekawy... ale...

Na niebieskim szlaku z Lipowca do Zwierzyńca
Na niebieskim szlaku z Lipowca do Zwierzyńca © Monica

Jadąc w kierunku Zwierzyńca
Jadąc w kierunku Zwierzyńca © Monica

Na szlaku
Na szlaku © Monica

... ale w pewnym momencie skręca w zarośla, nie chce mi się już sprawdzać czy te zarośla są za jakiś czas przejezdne, więc jedziemy szlakiem żółtym, który się pojawił i który również powinien nas zaprowadzić do Zwierzyńca. Niestety znaki żółte giną, nie wiemy którą drogę wybrać, no i nie wybieramy tej najwłaściwszej... Dojeżdżamy na jakąś górkę z której roztacza się piękna panorama, a stamtąd prowadzi długi zjazd do... Wywłoczki. No to niedaleko, ale jednak miał być Zwierzyniec... Jeszcze trochę i w końcu jesteśmy na mecie. Odnalazłyśmy nasz nocleg i dosłownie na naszej ulicy pojawiły się znaki niebieskiego szlaku, czyli gdybyśmy nim jechały to byśmy podjechały prosto pod nasz dom... Tego dnia myję nasze rowery, bo obrzydza mnie myśl, że jutro rano miałabym wsiąść na takiego brudasa. Po niebieskim szlaku są mega zabłocone.

Na górce, a w dole przed nami zamiast Zwierzyńca jest Wywoczka, ale to już niedaleko
Na górce, a w dole przed nami zamiast Zwierzyńca jest Wywłoczka, ale to już niedaleko © Monica